Er komen steeds meer volledig en gedeeltelijk elektrische auto’s op de markt. En waar voorheen de prijzen zo hoog waren dat ze alleen bereikbaar waren voor de happy-few, is dit snel aan het veranderen. Met de stijgende brandstofprijzen en de licht dalende prijs voor elektriciteit vroegen we ons af wat het verschil in kosten is tussen elektrisch rijden en rijden op benzine of diesel. Je elektrische auto opladen met je eigen zonnepanelen is natuurlijk helemaal een ideale combinatie. Zeker ook uit oogpunt van een schoner(e) milieu en we hebben met onze Solar carport ook nog eens de perfecte oplaad-oplossing voor thuis of bij het kantoor.
De vergelijking benzine auto t.o.v. een elektrische auto
Stel u rijdt gemiddeld 15.000 kilometer per jaar. En uw benzine auto heeft een gemiddeld verbruik heeft van 1 op 12,5. Dit betekent dat er voor 100 kilometer 8 liter benzine nodig is. Bij een benzineprijs van €1,85 betekent dit dat 100 kilometer € 14,80 kost. U tankt dan 1200 liter benzine per jaar voor €2220. Ter vergelijk neem ik de Nissan Leaf, een volledig elektrisch auto met een opgegeven verbruik van 1 op 0,15 kWh. Maar laten we uitgaan van 1 op 0,2 kWh. Dit betekent dat er voor 100 kilometer 20 kWh stroom nodig is. Bij een stroomprijs van €0,23 betekent dit dat 100 kilometer €4,60 kost. U ‘tankt’ dan 3000 kWh stroom per jaar voor €690. Dat is een groot verschil en geeft een aanzienlijke besparing per jaar van €1530 (2220 – 690). Vergeet daarbij niet dat er voor de elektrische auto geen wegenbelasting hoeft te worden betaald. Voor een middenklasser auto is dat al gauw €680 per jaar. Dat brengt het totale voordeel per jaar op €2210 (€1530 + €680).
De elektrische auto opladen met zonnepanelen
Want tja, waar komen de zonnepelen om de hoek kijken bij dit hele verhaal? Nou eigenlijk hoofdzakelijk bij de stroomprijs. Want in het bovengenoemde voorbeeld ging ik uit van €0,23 voor een kilowatt uur en dat gaat niet op wanneer u zonnepanelen op uw dak heeft. Stel u heeft 3400 Wp aan zonnepanelen geïnstalleerd voor €5800. Deze maken ongeveer 3000 kWh per jaar, de opgewekte stroom saldeert u op uw energieverbruik en na 8,4 jaar is de installatie terugverdiend daarna is alles wat u produceert winst (alles over salderen en terugverdientijd leest u hier). Uitgaande van nog eens tenminste 12 jaar productie kunt u zeggen dat de door uzelf opgewekte stroom eigenlijk € 0,10 kost. En dan wordt het plaatje wanneer we het voorbeeld er nog eens bijhalen heel anders. Want dan kosten de 15.000 kilometer per jaar nog maar €300 en komt de totale besparing op de variabele kosten inclusief wegenbelasting voordeel uit op €23480. En dan gaan we ook nog eens uit van een gelijkblijvende brandstofprijs en we weten allemaal dat dat waarschijnlijk niet zal gebeuren. Kortom uw elektrische auto opladen met zonnepanelen is zo gek nog niet!
Dus allemaal aan de elektrische auto!
Als het kan graag natuurlijk maar dat lijkt me voorlopig nog niet. De elektrische auto’s zijn nog steeds duurder in aanschaf en ook maken mensen zich zorgen over inruil en levensduur van accu’s. Ik denk dat we er op termijn allemaal oplossingen voor zullen vinden en dat het goed is wanneer er nu al mensen zijn die kiezen voor deze manier van vervoer en dat dit zeker een zeer rendabele oplossing kan zijn helemaal in combinatie met zonnepanelen.
Hoofdbron: Hans Deuze, Thuis-zonnepanelen.nl